Hódmezővásárhely Végleg következmény nélkül marad az OMSZ 2007. évben, a mindszenti beteg ügyben tanúsított eljárása?

« belépés
portál saját oldal

Végleg következmény nélkül marad az OMSZ 2007. évben, a mindszenti beteg ügyben tanúsított eljárása?2010. szeptember 17., péntek
a A

Dr. Lázár János polgármester, országgyűlési képviselő "Felelősségrevonás helyett előléptetés? Avagy végleg következmény nélkül marad-e az OMSZ 2007. évben, a mindszenti beteg ügyben tanúsított eljárása?" címmel, a Házszabály 91. §-a alapján kérdést nyújtott be Dr. Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszterhez. Az alábbiakban az írásbeli kérdés teljes terjedelmében megtekinthető.

Írásbeli kérdés

Dr. Kövér László

az Országgyűlés Elnöke

részére

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Felelősségrevonás helyett előléptetés? Avagy végleg következmény nélkül marad-e az OMSZ 2007. évben, a mindszenti beteg ügyben tanúsított eljárása? címmel, a Házszabály 91. §-a alapján kérdést kívánok benyújtani Dr. Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszterhez.

Kérdésemre a választ írásban kérem!

Tisztelt Miniszter Úr!

2007. április 06. Mint emlékezetes, egy beteg Hódmezővásárhely és Szentes között életét vesztette az Őt szállító mentőautóban. Példátlanul gyorsan – néhány órával az eset után – a hatóságok akkori felelős vezetői sajtótájékoztató keretében, a Hódmezővásárhelyi Erzsébet Kórház felelősségét prejudikálva, egyértelműen kizárták az összes többi szereplő érintettségét. Bár, az Erzsébet Kórház - Rendelőintézet – meggyőződésem szerint – ártatlan orvosával szemben a büntetőeljárás a mai napig folyamatban van, sem akkor, sem azóta, nem vizsgálta senki az ügy többi szereplőjének nyilvánvaló érintettségét, tevékenységét, és felelősségét. Egész pontosan az Országos Mentőszolgálatnak, felelős vezetőjének, mint az esetben közreműködő kulcsszereplők nyilvánvalóan jogellenes eljárását.

Tekintsünk némileg vissza az időben. Az Erzsébet Kórház főigazgatója, már a haláleset előtt kezdeményezte, a mentőszolgálat akkori helyi vezetőjénél, dr. Simon Mariannál, hogy a betegek biztonságos ellátása érdekében a megváltozott beutalási rend összes résztvevője működjön együtt, és az ellátás már akkor előrelátható, az orvosok által megjósolt anomáliáira személyes találkozó keretén belül keressenek megoldást. A találkozóra sajnos csak a sajnálatos haláleset után kerülhetett sor, ahol már nem csak a kialakult káosz megoldásait, hanem a konkrét ügy körülményeit is megpróbálták tisztázni. Ennek ellenére a mentőszolgálat, vélhetően az akkori vezető, dr. Simon Mariann aktív közreműködésével, vezérletével, folyamatosan, és kétségkívül szándékosan, valótlan tartalmú, hamis tájékoztatások sorát adta, és ezzel elterelte a figyelmet és a felelősséget a mentők szervezetlen működéséről, alkalmatlanságáról és nyilvánvaló közrehatásukról.

A mentőszolgálat képviselőinek akkori nyilatkozataival ellentétben, mint az később bebizonyosodott, a mentősök tudták, hogy kötelességük lett volna Szentesre szállítani a beteget, nem pedig Hódmezővásárhelyre. Nem volt igaz az sem, hogy egy útzár miatt vitték Hódmezővásárhelyre a beteget, mert az OMSZ szóvivő által nagyhangon hivatkozott közúti baleset bizonyítottan későbbi időpontban történt. Tények, továbbá, hogy az állítólagos sürgős szükség ellenére a beteget csupán szállítókocsi vitte, a legalacsonyabb szintű és képzettségű személyzettel és a mentősök ebben az esetben soha nem használtak semmilyen megkülönböztető jelzést.

A mentőszolgálat diszpécserközpontjában, nyilvánvalóan vezetői utasításra, az érintett doktornő érthetően zaklatott lelkiállapotát, köztudott lelkiismeretességét kihasználva, a beteg halálát követő percekben, fondorlatosan és teljességgel jogellenesen rögzítettek egy magánbeszélgetést, a doktornő személyiségi jogait sértve, tudta és beleegyezése nélkül. Ezt a hangfelvételt jutatta el a regionális mentőszolgálat felelős vezetője órákon belül az arra jogosulatlan személyeknek; majd ezt játszotta le, mintegy bizonyítékként az Országos Tisztiorvosi Hivatal (OTH) országos, azóta leváltott tisztiorvosa, Falus Ferenc és az Egészségbiztosítási Felügyelet (EBF) azóta távozott vezetője, Kovácsy Zsombor egy közös sajtótájékoztatón. A beszélgetésről törvénysértően készített felvételt, melyen az érthetően feldúlt doktornő egy ismerősével beszélget, a sajtó nyilvánossága elé tárták, melyhez csak utólag igyekeztek írásos jóváhagyást szerezni, sikertelenül.

A mentőszolgálat vezetője, dr. Simon Mariann által kezükre játszott felvétel lejátszása után az OTH és az EBF vezetői kijelentették, megállapítható, hogy sem a háziorvos, sem a Szentesi Kórház, sem az OMSZ nem követett el hibát.

Hangsúlyozom, hogy az ügy kapcsán az OMSZ vezetői, irányítói tevékenységét, eljárását és az esetleges felelősséget, nyilvánvalóan és jól bizonyíthatóan hamis információik jogkövetkezményeit azóta soha senki nem vizsgálta. Kimondták viszont, hogy a hódmezővásárhelyi Erzsébet Kórház - Rendelőintézet jogsértően járt el, hibázott és már ekkor felvetették a büntetőjogi felelősséget is.

Tisztelt Miniszter Úr!

Az OMSZ és az akkori felelős vezető, Dr. Simon Mariann felelősségét szeretném felvetni és tisztázni. Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésekre:

1. Dr. Simon Mariann rendelt-e el belső vizsgálatot az eset kapcsán és az mikor, és milyen megállapításokkal zárult?

2. Miért Hódmezővásárhelyre szállította az OMSZ a beteget, holott tudták, hogy a közelebb lévő szentesi kórház sürgősségi osztálya az ellátásra kötelezett?

3. Megfelelt-e a szakma szabályainak az OMSZ által végzett mentési tevékenység? (megkülönböztető jelzés használatának hiánya; az eset szállításként, vagy mentésként való kezelése stb.)

4. Kit terhel a felelősség az ügy kapcsán az OMSZ által adott hamis információkért, a közvélemény félrevezetéséért, a felelősség Erzsébet Kórházra történő hárításáért?

Azt már csak érintőlegesen jegyzem meg, hogy röviddel az eset után Dr. Simon Marianna távozott a Dél-alföldi Regionális Mentőszervezet éléről, és azóta, az OMSZ főigazgató-helyettesi pozícióját betöltve, a Rendkívüli Esemény Kezelési Szervezet vezetője. Az természetesen már további kérdések hosszú sorát vetné fel, hogy az OMSZ működését mi jellemzi 2007 óta?

Dr. Simon Mariann ügyei a Parlamentben már nem előzmény nélküliek. Tóth Imre, egykori képviselőtársam 2005-ben írásbeli kérdéssel fordult az akkori egészségügyi miniszterhez, az igazán találó: „A kutya nem eszi meg a szénát, de elugatja előle a tehenet, avagy a Mentők Dél-alföldi vezetője nem válaszol állampolgári kérdésre, de felfüggeszti munkájából a helyette korrekt választ adó mentőtiszt munkatársat.” címmel.

Az írásbeli kérdésben nagy részletességgel ismertet egy esetet, amely konkrétan megnevezi dr. Simon Mariannt, az általa alkalmazott diktatórikus, antidemokratikus módszerek, megfélemlítés, megtorlás és az igazság elhallgatása, valótlan információk miatt. Képviselőtársam a legsötétebb Rákosi korszak módszereit rótta fel dr. Simon Mariannak.

Javult-e, vagy csak tovább romlott az OMSZ hatékonysága, biztonságos működése, struktúrája, félkatonai felépítése és az a parancsuralmi rendszere, mely a megfélemlítésen át, a szolgálatból történő eltávolításig terjedő valamennyi eszközt igénybe véve verte át az akkor regnáló kormány egészségügyért felelős miniszterének utasítására megkezdődött, és azóta végrehajtott profilváltást?

Úgy gondolom nem csak bennem ébred fel a kétely. Rendben lehet-e minden egy olyan szervezetnél, amelynek egyik felelősségteljes pozícióját egy olyan személy tölti be, akinek a neve összefüggésbe hozható a fent részletezettek szerinti hangfelvétel személyiségi jogokat sértő felhasználásával, és bizonyítottan hamis információk sorozatos nyilvánosságra hozatalával?

Várom Miniszter Úr megtisztelő válaszát!

Budapest, 2010. szeptember 16.

Tisztelettel:

Dr. Lázár János

Fidesz – Magyar Polgári Szövetség

gyorsmenü
Keresés:
Belépés:
Felhasználónév:
Jelszó:
Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat »

Eseménynaptár

«2014-08»
H K SZE CS P SZO V     12345678910111213141516171819202122232425262728293031

Adónaptár és számlaszámok

Helyi iparűzési adóalanyok figyelem! Közeleg a KATA-val kapcsolatos fontos, 2014. január 15-i határidő! Itt találja meg a helyi adózással kapcsolatos további információkat is.

Közérdekű bejelentés

A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása, illetőleg megszüntetése a közösség érdekét szolgálja.

Közvilágítás hibabejelentés


KOVIKA közvilágítás hibabejelentő
Hibabejelentés